سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من»/ ۱۸

طرح مأموریت کتابخانه من، پیوند بین جمعیت محدوده خدمت و کتابخانه را عمیق می‌کند

نرگس فرحبخش - کراپ‌شده

رئیس کتابخانه مرکزی ارومیه استقرار اتاق مشاوره کاریابی و کارآفرینی را خدمتی برای رفع نیاز کاربران کتابخانه به کار، دانست و گفت: با ارائه این خدمت، کتابخانه همچون پلی بین جامعه خدمتگیر و اساتید، شرکت ها، صاحب نظران و مشاوران در حوزه کاریابی و کارآفرینی عمل کرده و از این طریق نیاز کاربر خود را رفع می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش) و ابلاغ آن، مسیر برنامه‌ریزی راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی ایجاد شد و در این مسیر، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به عنوان نخستین گام برای تحقق عملیاتی آن در گستره ملی اجرا شد. کتابخانه مرکزی ارومیه، با مسئولیت نرگس فرحبخش یکی از کتابخانه های داوطلب شرکت در این طرح، این مأموریت را با موفقیت به انجام رساند.

نرگس فرحبخش، رئیس کتابخانه مرکزی ارومیه، در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه مرکزی ارومیه سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و طی ۱۱ سالی که از عمر آن می گذرد، جایگاه قابل قبولی در میان مردم شهر پیدا کرده است. کتابخانه در مرکز شهر واقع شده و این بافت شهری شامل مردم با سطوح مختلف برخورداری است. از طرفی، با توجه به اینکه کتابخانه مرکزی، بزرگ ترین کتابخانه استان است، چنانچه افراد نتوانند نیاز خود را در سایر کتابخانه ها رفع کنند، به اینجا مراجعه می کنند. بنابراین ما مراجعانی از سراسر شهر و حتی روستاهای اطراف داریم و بیشترین مراجعان ما نوجوانان، جوانان و بانوان هستند.

وی تصریح کرد: شهر ارومیه با تنوع بالای فرهنگی، زبانی، قومی و دینی، شهری مرزی محسوب شده و از این رو سرمایه گذاری های کلان در چنین شهرهایی همواره با تردید رو به رو است. درست است که ارومیه قطب کشاورزی است اما صنعت در این شهر رونق چندانی ندارد و میزان بیکاری در آن بسیار زیاد است. تعدد شغل های کاذب و فصلی و نیز عدم رعایت فاصله صنفی از دیگر نشانه های وجود معضل بیکاری در این شهر است.

فرحبخش اضافه کرد: بررسی ها و پیگیری های ما حاکی از آن است که نیاز به کار برای مردم ارومیه در اولویت است و کاربران ما نیز جدا از ساکنان شهر نیستند. در واقع در بررسی های ما نیاز به کار، نیاز به امید و نشاط، نیاز به آگاهی و  اطلاع رسانی و نیاز به تشکیل خانواده، چهار نیاز اصلی کاربران ما محسوب می شود که در این بین چنانچه نیاز به کار مرتفع شود، تغییر قابل توجهی در سایر حوزه ها رخ خواهد داد. خدمتی که ما برای رفع این نیاز تعریف کردیم، استقرار اتاق مشاوره کاریابی و کارآفرینی در کتابخانه است. با ارائه این خدمت، کتابخانه همچون پلی بین جامعه خدمتگیر و اساتید، شرکت ها، صاحب نظران و مشاوران در حوزه کاریابی و کارآفرینی عمل کرده و از این طریق نیاز کاربر خود را رفع می کند.

نرگس فرحبش ضمن تقدیر از دبیرکل نهاد و همکاران بخش برنامه ریزی به دلیل طراحی این دوره آموزشی، بیان کرد: در این دوره آموزشی با مفاهیمی علمی و به روز، همچون کارگروه برنامه ریزی کتابخانه، محدوده خدمت، جمعیت خدمتگیر، ذینفعان اصلی و فرعی، شناسایی نیازهای جمعیت خدمتگیر، نگاه برآمد محور و ... آشنا شدیم. اجرای طرح مأموریت کتابخانه من، اطمینان ما را نسبت به درستی مسیری که در پیش گرفته ایم، افزایش می دهد؛ در این صورت است که بر زندگی جمعیت خدمت گیر خود اثر خواهیم گذاشت. اجرای این مأموریت پیوند بین جمعیت محدوده خدمت و کتابخانه را عمیق کرده، به پوست اندازی کتابخانه و عبور آن از کارکردهای سنتی به مدرن و نیز تحقق نقش مشاوره ای کتابدار کمک می کند.                                                                

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 6 =